Van

Zijde & Prints uit het Abrahamarchief

Affichebeeld voor de tentoonstelling Zijde & Prints uit het Abrahamarchief. Een collage toont een model met een gestreepte jurk in felle kleuren geposeerd voor een felroze bloemenprint.

Tijdens de jaren 1950 en 1960 werkten de bekende couturiers Christian Dior, Hubert de Givenchy, Yves Saint Laurent en Cristóbal Balenciaga voor hun meest kostbare weefsels samen met de Zwitserse firma Abraham, gespecialiseerd in het bedrukken van zijde. De firma sloot in 2002 noodgedwongen haar deuren, maar liet een indrukwekkende collectie van stalenboeken, couturefoto’s en textielen na: het Abrahamachief.

Praktische informatie

  • Locatie

    MoMu - ModeMuseum Antwerpen

Omschrijving van de tentoonstelling

De tentoonstelling "Zijde & Prints uit het Abrahamarchief: Couture in Kleur" vertelt zowel het verhaal van de firma Abraham, als dat van de Europese couture, kunst en luxe doorheen de 20ste eeuw. Centraal staan de kleurrijketextielbedrukkingen van de firma Abraham, die onder andere in couturesilhouetten van Dior, Givenchy, Yves Saint Laurent en Balenciaga verwerkt werden. In de tentoonstelling experimenteren ook hedendaagse ontwerpers zoals Dries Van Noten, Diane Von Furstenberg en Peter Pilotto met Abrahamprints.

Voor deze tentoonstelling herneemt en herwerkt MoMu de expo "Soie Pirate: The Abraham Textile Archive Zurich" (22.10.2010–20.02.2011, Landesmuseum, Zürich), en vulde deze aan met couturesilhouetten van Christian Dior en Yves Saint Laurent.

Tijdens de jaren 1930 had Gustav Zumsteg de leiding over de firma Abraham. Zumsteg reisde regelmatig naar Parijs waar hij kennis maakte met verschillende invloedrijke kunstenaars — van Georges Braque tot Marc Chagall en Alberto Giacometti — en bekende couturiers als Pierre Balmain, Christian Dior, Elsa Schiaparelli en Yves Saint Laurent. Deze grote namen uit de kunst- en modewereld hadden een sterke invloed op zijn artistieke creaties. Op korte tijd werd Zumsteg een spilfiguur in de textielproductie voor haute couture.

Bij de opkomst van de prêt-à-porter, vanaf de jaren 1960, nam de vraag naar zijde van topkwaliteit af. Zumsteg paste zich aan en begon prints te ontwerpen voor de high-end van de prêt-à-porter. In 1995 eindigde de veertig jaar durende samenwerking met Yves Saint Laurent. De toekomst van Abraham werd bijzonder onzeker waardoor de firma uiteindelijk de deuren moest sluiten.

In de zomer van 2007 schonk de Hulda und Gustav Zumsteg Foundation het textielarchief Abraham Ltd. aan het Landesmuseum in Zwitserland, waar het terecht als nationaal erfgoed beschouwd wordt.

Tentoonstelling onder leiding van
Curatoren: Sigrid Pallmert, Karen Van Godtsenhoven, Bob Verhelst | Scenograaf: Bob Verhelst