Van

P.LACE.S - De verborgen kant van Antwerpen

‘P.LACE.S - De verborgen kant van Antwerpen’ belicht de rol van Antwerpen in de ontwikkeling en internationale handel van kant. MoMu presenteert deze rijke geschiedenis op 5 verschillende locaties in de stad, in dialoog met hedendaagse innovatieve en hoogtechnologische modecreaties.

Praktische informatie

  • Tickets

    In MoMu bezoek je alle tentoonstellingen met één ticket. Om de andere locaties van P.LACE.S te bezoeken dien je een afzonderlijk ticket en tijdsslot te reserveren bij de respectievelijke locatie. Je hoeft dus niet alle locaties op één dag te bezoeken en kan tot 9 januari 2022 overal terecht.

Omschrijving van de tentoonstelling

Met ‘P.LACE.S’ gaat MoMu een unieke conversatie aan tussen historisch textielambacht en hedendaagse mode om onze geschiedenis van een andere, Antwerpse kant te bekijken. Zo ontstaat een visueel spel tussen heden en verleden dat objecten presenteert uit internationale collecties die nooit eerder in België getoond werden.

Meer achtergrond

Vanaf het midden van de 16de tot halverwege de 18de eeuw speelde Antwerpen een hoofdrol in de creatie en distributie van kant – zonder de naam van de stad aan één type kant te verbinden. Vanuit een bevlogen handelsgeest werd kant van uiteenlopende kwaliteit gemaakt en verhandeld voor een diverse en internationale clientèle. Dat zorgde ervoor dat Antwerpen zich aanpaste aan de specifieke noden van de exportlanden. Het gebrek aan branding – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Brussel, Brugge of Mechelen – is een van de redenen waarom publicaties over kant Antwerpen meestal slechts zijdelings vermelden.

Links: Olivier Theyskens, H/W 1998-1999, rechts: Brabantse kant, MoMu collectie
links: Olivier Theyskens, H/W 1998-1999, rechts: Brabantse kant, MoMu collectie
links: Julien Claessens & Thomas Deschamps, rechts: Stany Dederen

Diverse kanten uit (in) Antwerpen

Met ‘P.LACE.S’ duidt MoMu het socio-economische en artistieke belang van de kant die in Antwerpen gemaakt en verhandeld werd. Door historische kanten, schilderijen en archiefdocumenten uit Europa en de VS – Vlaamse kant schittert in collecties van The Metropolitan Museum of Art in New York tot het Victoria & Albert Museum in Londen – samen te brengen en in een context te plaatsen, toont de expo dat kant eeuwenlang prominent aanwezig was in mode, interieur en religie. Ook de rol van meisjes en vrouwen in zowel de productie als de handel van kant krijgt de nodige aandacht. MoMu presenteert deze rijke geschiedenis in dialoog met hedendaagse, vaak hoogtechnologische modecreaties die wat betreft vorm of concept verwijzen naar kant.

  • Brabantse kant, MoMu collectie
    Sprei in kloskant, type Brabant, MoMu Antwerpen langdurige bruikleen Koning Boudewijnstichting
    1/2
    Stany Dederen
  • Brabantse kant, MoMu collectie
    Sprei in kloskant, type Brabant, MoMu Antwerpen langdurige bruikleen Koning Boudewijnstichting
    2/2
    Stany Dederen

De historische ‘places’ waar de expo in Antwerpen plaatsvindt, hebben een – vaak minder bekende – historische band met kant. In het Museum Plantin-Moretus, met een van de oudste archieven ter wereld over kanthandel, en in het Snijders&Rockoxhuis toont de expo uitzonderlijke kant en hedendaagse mode in historische interieurs.

  • 'P.LACE.S' in MoMu
    1/5
    Stany Dederen
  • 'P.LACE.S' in Museum Plantin Moretus
    2/5
    Stany Dederen
  • 'P.LACE.S' in Maagdenhuis
    3/5
    Stany Dederen
  • 'P.LACE.S' in Snijders & Rockoxhuis
    4/5
    Stany Dederen
  • 'P.LACE.S' in Carolus Borremeuskerk
    5/5
    Stany Dederen

Artistieke interventie op twee tentoonstellingslocaties

Daarnaast creëerde SHOWstudio, het veelgeprezen digitale platform van modefotograaf Nick Knight, op vraag van MoMu een artistieke interventie op twee tentoonstellingslocaties. Voor de Sint-Carolus Borromeuskerk – die over de belangrijkste verzameling kant uit de 17de en 18de eeuw in Antwerpen beschikt – maakte SHOWstudio een poëtische film. In het Maagdenhuis, waar weesmeisjes vroeger leerden naaien en kantwerken, werd gezocht naar zowel inhoudelijke als visuele parallellen tussen historische en hedendaagse productietechnieken. In MoMu illustreert de expo de modieuze aspecten van kant. Via een overzicht van verschillende types kledij en accessoires, van hemden tot mutsen, kan de bezoeker verkennen hoe kant precies gedragen werd. Bezoekers ontdekken tevens hoe innovatieve ontwerpers van vandaag experimenteren met transparantie via hightech 3D-printing en lasercutting. Zo krijgen ze een nieuwe kijk op designers en modehuizen zoals Iris van Herpen, Azzedine Alaïa, Chanel, Prada en Louis Vuitton, die met nieuwe technieken de conceptuele grenzen van kantwerk aftasten.

links: MoMu collectie B20/GV025, rechts: Azzedine Alaïa, L/Z 2014
links: Stany Dederen, rechts: Andrea & Valentina

Met bruiklenen van onder meer Centraal Museum Utrecht, Chanel, Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum, Dior Heritage, Fashion Museum Bath, FelixArchief, Stad Antwerpen, Fondation Azzedine Alaïa, Fries Museum, Gucci, Iris van Herpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Kunstmuseum Den Haag, Louis Vuitton, Manchester Art Gallery, Marios Schwab, Musée de la Visitation, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Olivier Theyskens, Onze-Lieve-Vrouwekerk Sint-Truiden, Prada, Rijksmuseum, Simone Rocha, Sint-Gummaruskerk Lier, The Bowes Museum, The Metropolitan Museum of Art, Undercover, V&A…

Tentoonstelling onder leiding van
Onderzoek en concept: Frieda Sorber
Curatoren: Kaat Debo, Wim Mertens, Romy Cockx
Scenografie: Ania Martchenko