Paper Fashion
Het gebruik van papier in de mode duikt op in diverse culturen en historische periodes, maar is een nauwelijks bekend en bestudeerd fenomeen. Met de tentoonstelling Paper Fashion onthult het ModeMuseum, in samenwerking met Atopos Cultural Organization, Athens, dit uitzonderlijk stukje modegeschiedenis voor het grote publiek. Vertrekkende van een unieke verzameling papieren jurken uit de jaren 1960 uit de Atopos collectie, focust Paper Fashion op het gebruik van papier en papiergelijkende materialen in de hedendaagse mode.
Praktische informatie
Locatie
MoMu - ModeMuseum Antwerpen
Omschrijving van de tentoonstelling
In 1966 verspreidde het Amerikaans papierbedrijf Scott Paper Company voor het eerst een papieren wegwerpjurk bij het brede publiek als reclamestunt voor hun eigen producten. In geen tijd ontpopte deze trend zich tot een ware hype die de VS en Europa gedurende enkele jaren in haar ban hield. Papieren kleding met opvallende en veelkleurige bedrukkingen diende als promotiemateriaal voor de meest uiteenlopende doeleinden: van pop art tot politieke verkiezingslogans, alles was mogelijk. De kwetsbaarheid van papier stimuleerde de textielindustrie op zoek te gaan naar alternatieve materialen die eruitzagen als papier, maar meer mogelijkheden boden. Uiteindelijk is Tyvek het enige materiaal dat tot op vandaag gebruikt wordt in de textielindustrie. Einde jaren 1960 is de trend over haar hoogtepunt heen en verdwijnt‘paper fashion’ geleidelijk uit het Westerse straatbeeld.
Atopos Cultural Organization, Athens, verzamelde bijna 400 papieren jurken uit deze periode en bezit daarmee de grootste en belangrijkste collectie ter wereld. PAPER FASHION toont een belangrijke selectie uit deze verzameling en gaat ook dieper in op het verhaal van papier als alternatief voor textiel. In het oude China en Japan bestond immers al langer een traditie van papierbewerking in toepassingen voor kleding. In het Westen duikt papier als substituut voor textiel pas op in de eerste helft van de 20ste eeuw. In periodes van economische crisis en oorlog werd toen gezocht naar alternatieven voor textiel, en papier was daarbij koploper.
Het gebruik van papieren kledij en accessoires is echter—met uitzondering van de late jaren 1960— steeds op de achtergrond gebleven. Tal van vooraanstaande modehuizen en ontwerpers experimenteerden wel met papier of papiergelijkend materiaal, maar van een echte ‘paper fashion’ is sinds 1968 geen sprake meer.
Toch blijft papier tot de verbeelding spreken als alternatief materiaal voor kleding. Diverse hedendaagse ontwerpers blijven zoeken naar manieren om papiergelijkend materiaal op een originele manier te verwerken in hun collectie.
Paper Fashion brengt de meest opvallende creaties bijeen. Zo wordt er naast de historische objecten, ook recent werk getoond van ontwerpers zoals Hussein Chalayan, A.F. Vandevorst, John Galliano, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene, Issey Miyake en vele anderen.
Tentoonstelling onder leiding van
Curator: Vassilis Zidianakis | Scenograaf: NORMAL STUDIO, Jean François Dingjian, Eloi Chafai