Geometrically Wired. IO Van Oostveldt tussen kleding en kunst
'Geometrically Wired' biedt een inkijk in het leven en werk van de Belgische kunstenares IO Van Oostveldt (°1928, Antwerpen). De tentoonstelling belicht haar veelzijdige creativiteit en verenigt haar ontwerpschetsen, kledingcreaties en beeldende kunst.
Praktische informatie
Praktische informatie
Omschrijving van de tentoonstelling
IO Van Oostveldt studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, waar ze Mark Verstockt (1930-2014) leerde kennen. Ze huwden en kregen drie kinderen. Mark Verstockt zou een belangrijke rol spelen binnen de Belgische kunstscène. Zijn oeuvre uit de jaren 1950 sloot aan bij de ZERO-beweging en evolueerde tegen het midden van de jaren 1960 naar een consequent geometrische vormentaal. IO begon in die periode kleding te maken, eerst voor zichzelf en vervolgens als ontwerpster. Haar unieke creaties, onder andere in breiwerk, waren in het begin van de jaren 1970 gegeerd en ze volgde eigenzinnig haar eigen weg. Zo ontwikkelde ze een chenilledraad met lurex.
Meer achtergrond
Ik was een buitenbeentje, geen echte modeontwerpster. Ik deed wat ik wilde toen, ik had daar geen pretenties over. Ik wilde altijd dingen proberen die nog niet op de markt waren: andere materialen en experimenteren.
Uit haar ontwerptekeningen en beeldende kunst blijkt een fascinatie voor geometrische vormen, (recuperatie)materialen en nieuwe technieken. Hoewel verscheidene kledingontwerpen ongerealiseerd bleven, vertolken ze een sterke avant-gardesignatuur. Als kunstenaarskoppel hebben Verstockt en Van Oostveldt elkaar wederzijds beïnvloed, maar IO vertoefde als ‘echtgenote van’ meer in de schaduw en zorgde voor het gezin. De tentoonstelling werpt een licht op haar veelzijdige creativiteit.
Geometrically Wired. IO Van Oostveldt tussen kleding en kunst
Tentoonstelling onder leiding van
Curator MoMu: Romy Cockx
Scenografie: Johanna Trudzinski
Grafische vormgeving: Paul Boudens
Campagnebeeld: IO Van Oostveldt, ontwerpcollage van poncho in lurex chenille, ca. 1977, © Foto: Stany Dederen.