Van

Birds of Paradise. Pluimen & Veren in de Mode

Affichebeeld voor de tentoonstelling Birds of Paradise. Een model draagt een witte verenjurk met een kelkvormige kraag van Alexander McQueen. Haar gevleugelde oog make-up maakt het beeld extra dramatisch.

Deze tentoonstelling is een ode aan de elegantie en verfijning van het gebruik van pluimen en veren in de mode en haute couture. In een mix van accessoires, kledingstukken en couturejurken komen de verschillende karakteristieken van pluimen en veren aan bod: raffinement, vrouwelijkheid, rijkdom, luxe, maar ook donkere romantiek.

Praktische informatie

  • Locatie

    MoMu - ModeMuseum Antwerpen

Omschrijving van de tentoonstelling

Verfijnde accessoires met struisvogel-, fazanten- of maraboeveren benadrukken de elegantie van de belle epoque mode aan het einde van de 19de eeuw. In de jaren 1920 is het gebruik van veren erg populair in accessoires als boa’s en hoeden voor de flapper girls.

Ook Gabrielle Chanel gebruikt pluimen als motief en in borduurwerk voor haar creaties en filmkostuums. De iconische zwanendonsjas van Marlène Dietrich is een topstuk binnen het thema van de zwarte en witte zwaan in avondkledij.

Ook vandaag de dag is de veer niet weg te slaan uit de nieuwste catwalk creaties van zowel Belgische als internationale modeontwerpers. Het oeuvre van de Belgische ontwerpster Ann Demeulemeester is daarvan één van de meest poëtische voorbeelden.

De Britse beeldende kunstenares Kate MccGwire werd gevraagd om enkele werken te installeren, en zo in dialoog te gaan met de gevederde modecreaties.

Met werk van o.a. Chanel, Cristóbal Balenciaga, Givenchy, Alexander McQueen, Christian Dior, Nina Ricci, Luis Vuitton, Thierry Mugler, Giambatista Valli, Yves Saint Laurent en Ann Demeulemeester.

Tentoonstelling onder leiding van
Curator: Karen Van Godtsenhoven | Scenograaf: Bob Verhelst