Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

Een patroonmaker in de MoMu-bib: Symbiose van ambacht en technologie

Alies Torfs

Met Stijn Van den Bulck heeft de MoMu-bib sinds kort ook een patroonmaker in huis. Hoewel patroontekenen misschien niet het eerste is waar je aan denkt bij een bibliotheekteam, is dat voor hem de logica zelve. Ontdek waarom en wat hij van plan is met de studiecollectie en de Pattern-a-thons.

Ik kijk constant naar de kleren die mensen dragen en maak daar mentaal patronen van. Dat vormgevende aspect is wat mij nog steeds het meest fascineert aan mijn vak. Als patroonmaker breng je kledingstukken letterlijk in kaart.

Stijn Van den Bulck, patroonmaker MoMu

Voor de MoMu-bib zal je de studiecollectie digitaal in kaart brengen. Hoe wil je die nieuwe rol invullen?

STIJN VAN DEN BULCK: "Als een blanco blad dat ik vol mag schrijven. Mijn opdracht is om de silhouetten uit de studiecollectie die hier fysiek hangen ook digitaal beschikbaar te maken. Momenteel vind je online wel informatie over deze stukken, maar moet je nog een afspraak maken om ze in de bib te kunnen raadplegen. Het is mijn taak om de papieren patronen te digitaliseren zodat de bib ze online kan aanbieden. Stel dat je in het buitenland woont en het schermersjasje uit de collectie wil onderzoeken of namaken. Dan zou je online niet alleen de beschrijving en een aantal foto’s terugvinden, maar ook een patroon en een 3D-versie."

Waarom zet de MoMu-bib in op dat digitale aspect?

SVDB: "Omdat informatie verzamelen en verspreiden een van haar kerntaken is. We zien dan ook veel mogelijkheden met dit digitale luik. De combinatie van ambachtelijk erfgoed met nieuwe technologieën is superinteressant en uitdagend. Ik denk niet dat veel andere modemusea een patroonmaker in huis hebben. Gek genoeg vroeg ik me voordat ik op de vacature stootte al af of dat geen logische stap is voor dat soort instellingen."

Schort, ca. 1900
Studiecollectie MoMu inv. ST2241, Foto: Stany Dederen
Digitale render van schort, ca. 1900
Studiecollectie MoMu inv. ST2241

Vertel?

SVDB: "De conservatie van historische kledingstukken is een significant onderdeel van hun werking. Door die stukken ook in patronen en 3D-replica's vast te leggen, bewaar je ze beter. Want weg is weg. Mocht zo’n stuk dan ooit verloren gaan, heb je tenminste nog een digitale versie die je eventueel fysiek kan namaken."

Persoon die een object uit de studiecollectie opmeet tijdens een workshop patroonmaken
Dries Luyten

Naast het digitaliseren van de studiecollectie zal je de Pattern-a-thons begeleiden. Hoe wil je die taak invullen?

SVDB: "Die workshops – waarvoor geen voorkennis vereist is – zijn boeiend omdat ze patroontekenen vanuit een heel andere hoek benaderen. De patronen die de deelnemers maken op basis van stukken uit de studiecollectie zijn geen commerciële producten of gebruiksvoorwerpen. De weg ligt hier dus opnieuw open om de collectie op een originele manier te digitaliseren. Ik wil een draaiboek voor de workshops maken, zodat ook andere instellingen die kunnen organiseren."

Je kan de online databank van de studiecollectie hier raadplegen. Ontdek hier alle projecten van het Dries Van Noten studiecentrum.