Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

MoMu & Mvslim: Modest Fashion Forum

Affice Modest Fashion Forum met twee vrouwen in hoofddoek
Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani

Wat is modest fashion?

In essentie gaat deze fashiontrend over het dragen van verhullende kledij en de uiteenlopende manieren om dit te doen. De precieze interpretatie van ‘modest’ kan variëren: vrouwen dragen deze kleding vanuit religieus-ethnische of culturele uitgangspunten, zoals onder meer moslims, joden en christenen. Een andere drijfveer voor deze trend kan zijn omwille van een persoonlijke esthetische voorkeur.

Een van de genodigden, Emma Tarlo, zal licht werpen op de traditie, identiteit en mode van deze industrie.

Zij is auteur en professor antropologie aan het Goldsmiths college, behorende tot de universiteit van Londen. Clothing Matters, winnaar van de Coomaraswamy boekenprijs van 1998 en Visibly Muslim, zijn voorbeelden van haar zelfgeschreven exemplaren.

De onderstaande beschrijvingen zijn transcripties uit “Veiling: Tradition, Identity and Fashion”. Voor het beeldmateriaal behorende bij de tekst, nodigden we modestyliste Farah El Bastani uit. Samen met fotografe Sophie Rata, incorporeerde Farah Belgische designers op een succesvolle manier tijdens een inspirerende shoot rond modest fashion.

  • Twee vrouwen die een hoofddoek dragen
    1/4
    Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani
  • Twee vrouwen
    2/4
    Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani
  • Twee vrouwen op trappen
    3/4
    Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani
  • Vrouw met hoofddoek poseert met twee kinderen
    4/4
    Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani

Modest fashion gaat over meer dan enkel religie en politiek

Tarlo kreeg rond 2004 interesse in de jurken die moslimvrouwen dragen. Op dat moment ontdekte ze de buitengewone diversiteit van de verschillende soorten islamitische jurken die toen in Groot-Brittannië langs haar voorbij gingen. Ze begon te onderzoeken waarom mensen zich kleden zoals ze doen, en kwam tot de conclusie dat er allerlei verschillende zaken daarin een rol kunnen spelen. Dat kan religie zijn of politiek. Maar het kan ook te maken hebben met familieachtergrond of cultureel erfgoed, maar het kan ook even goed mode zijn, alsook de relatie met leeftijdsgenoten. Dus het mag niet alleen toegeschreven worden aan religie of politiek. In zekere zin, interesseerde Emma zich als antropoloog in de verkenning van de verschillende redenen voor het dragen van deze kleding.

Emma deed in Londen onderzoek naar moslims die zowel in etnisch-afgebakende als andere buurten wonen. Ze was aanwezig op islamitische evenementen en interviewde ondernemers en studenten die modieuze kleding voor moslimvrouwen ontwikkelen. Op basis van haar onderzoek, ontdekte ze dat deze vrouwen 'modest fashion’ dragen om de Islam in praktijk om te zetten, niet alleen tijdens het gebed, maar als onderdeel van het dagelijks leven.

Een jonge vrouw van deze tijd die opgevoed is in een multiculturele context, laat ons zeggen in Groot-Brittannië, botst op een hele reeks van discours omtrent mode en individualisme, die afkomstig zijn van leeftijdsgenoten en familie. Ze proberen iets te vinden om dat hele samengestelde mengsel betekenis te geven.

Emma Tarlo
Vier vrouwen poseren als 1 familie
Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani

Hoe verschilt modest fashion van andere mode-industrieën?

In veel opzichten is de modest fashion industrie niet zo verschillend van andere mode-industrieën. Wat het nog interessanter maakt, is dat nogal wat mensen binnen deze niche-industrie vaak gestart zijn vanuit of opgeleid zijn doorheen de mainstream mode-industrie.

Ze gebruiken zeer vergelijkbare weergaves en adverteren zoals de mainstream industrie. Toch staan ze voor een dilemma in de manier van presentatie, waarbij het maken van seksueel aantrekkelijke kledij een algemene strategie is binnen de mode-industrie. Voor modest fashion zorgt dit voor een compliceerde manier van presenteren waarin het behoud van het verhullende aspect centraal dient te staan.  

Twee jonge vrouwen: De linkse zit op een verhoog en de rechtse leunt tegen de eerste vrouw
Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani

Ze kunnen de kleding weergeven zonder mannequins, wat ook tot op zekere hoogte gebeurt binnen de mainstream mode-industrie. Maar wanneer mannequins of paspoppen worden gebruikt doet het probleem van presentatiemogelijkheden zich voor. Sommige bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van paspoppen, maar zonder dat er een hoofd op geplaatst wordt zodat je geen gezicht kan zien. Anderen zullen het gezicht wel tonen, maar zonder er make-up aan toe te voegen en nog anderen zullen dan weer gebruik maken van een zeer gangbare, geseksualiseerde stijl.

Omwille van dit gegeven situeren bedrijven zich heel uiteenlopend in het spectrum. Ze moeten de keuze maken tussen ofwel serieus genomen worden binnen religieuze overwegingen, ofwel dichter aanleunen bij de wereld en richtlijnen van fashion.

Modest Fashion vandaag

5 women in headscarves and two children posing as a family for the photo
Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani

De modest fashiontrend heeft de mode-industrie veroverd. Afgezien van de opkomst van onafhankelijke modest modeontwerpers, blijven wereldwijde modemerken, gaande van luxe tot high street, modest kledingcollecties voorzien, zoals onder meer Nike, Uniqlo, H&M, D&G, en vele anderen. Bedrijven en merken hebben het marktpotentieel van deze sector ingezien. Zoekopdrachten naar ‘modest fashion’ zijn dan ook sinds het begin van dit jaar met 500% gestegen. Mainstream merken proberen in te spelen op vrouwen die zich willen wijden aan deze modetrend vanuit religieuze en culturele beweegredenen.

Ondanks deze trend merken retailers dat modest fashion van toepassing is voor alle vrouwen, of zij zich al dan niet intentioneel op een dergelijke manier willen kleden. Vrouwen die verhullende kledij dragen omwille van de koude of een gelegenheid die zich er niet toe leent onthullende kledij te dragen, tonen aan dat verhullende kleding globaal verspreid is. De nieuwe ‘covered-up-chique’ modetrend duidt retailers die palazzo-broeken en coltrui-tops aanleveren op: het is gewoon een stijl die in lijn ligt met hen. Modest fashion is divers, in die zin dat vrouwen om verschillende redenen kiezen voor modest kleding, gaande van culturele redenen tot persoonlijke voorkeuren.

Marketing voor deze nichemarkt blijkt moeilijk voor veel merken. Het is belangrijk te weten hoe de markt te benaderen, wat de wensen van de klanten zijn, of zelfs gewoon écht de betekenis van Modest Fashion te begrijpen. Het Modest Fashion Forum wil licht werpen op deze kwesties, waardoor merken op een betekenisvolle manier in contact kunnen komen met hun publiek en kunnen netwerken met leiders binnen deze mode-branche.

Affice Modest Fashion Forum met twee vrouwen in hoofddoek
Photo: Sophie Rata | Styling: Farah El Bastani

Vergezel ons tijdens het allereerste Modest Fashion Forum in Arenberg op 23 november 2018! De conferentie zal dieper ingaan op de niche-industrie die ondertussen op een waarde van $44 miljard geschat wordt. Gebruik de code 'partnermff18' voor een korting op het toegangsticket. Klik hier voor meer informatie over het evenement