Nestverlaters: De rol van modetekeningen in het creatieve proces van ontwerpen
Aan het begin van de zomer richt de internationale modewereld naar gewoonte een verwachtingsvolle blik op Antwerpen. In het hart van de stad bevindt een van de meest vooruitstrevende en befaamde modeopleidingen ter wereld, waar elk jaar opnieuw een nieuwe generatie studenten zich voorbereid op het moment waarop ze de wijde wereld worden ingestuurd. Dit jaar vind je alle werken van de studenten op het dynamische digitale platform SHOWWW.
De modeacademie heeft altijd geprobeerd op enkele essentiële basisbeginselen van ontwerpen te behouden. Dat zorgt voor een mooie paradox, aangezien we ze net nog progressief noemden. Overal ter wereld stappen steeds meer modescholen weg van de tekentafel, de huidige zogenoemde ‘WEB generatie’ dreigen niet meer in direct contact te komen met tekenen. In tegenstelling tot de rest, zwemt Antwerpen resoluut tegen de stroom in en blijft vasthouden aan potlood en papier als eerste stap in de creatie van de mode van morgen. Ontdek waarom het zo belangrijk is te blijven schetsen in de academie.
De modeschets in tegenstelling tot de modetekening, is een onmiskenbaar onderdeel van het succes van de studenten aan de modeacademie in Antwerpen. Het is tegelijkertijd een visuele beschrijving als een vertaling van een idee. In zijn meest simpele vorm, is de schets een eerste stap in het ontwerpproces dat buiten het hoofd van de ontwerper plaatsvindt. Er zijn maar weinig ontwerpers die starten met ontwerpen zonder eerste enkele schetsen van hun ideeën op papier te zetten.
Ik zat al op de kunstschool. Ik hield van tekenen, vooral portretten. Als je een portret tekent, ga je automatisch ook de persoon zijn of jaar kleren tekenen. Ik werd geïnteresseerd in wie wat droeg en waarom, het is daarom dat ik mij begon af te vragen wat de relatie was tussen de persoon en zijn of haar kleren
Schetsen wordt direct van het eerste jaar aangemoedigd in de academie. Het helpt de student op een gemoedstoestand of gevoel te vertalen naar papier. Daarom is het afgewerkt product – of het nu een rok of een jas is – niet altijd een exact kopie van de tekening, dat wordt ook aangetoond bij een anekdote over Paul Poiret. Zijn schetsen waren gebaseerd op jurken die al in zijn collectie zaten. Maar door te schetsen vond hij nieuwe ideeën uit, die gebaseerd waren op de al bestaande kleding.
Mode draait rond het menselijke lichaam, en in de lessen levend tekenen, tekenen van levende modellen, dan werd je echt geconfronteerd hiermee – de manier waarop het lichaam is samengesteld, hoe de spieren zich bewegen, de structuur van het menselijk lichaam. Alles wordt super concreet, en dat is heel belangrijk
Waarom wordt de modeschets dan in vele modeopleidingen dan genegeerd? Het lijkt alsof de vele instellingen het belang van de schets en zijn functie niet begrijpen. Schetsen in een intuïtieve onderneming, wat ruimte laat voor het gevoel van de maker in plaats van een accurate representatie van een idee. Dat maakt de tekening zo belangrijk, omdat tot dit stadium er nog geen tastbare objecten zijn om de idee te representeren. De nadruk ligt op de tekening, de educatie aan de academie begint en eindigt op papier. Het is zoals voormalig begeleider van de academie Josette Janssens het zegt, ‘Het gebeurt allemaal op het papier,’ en dat is een overtuiging die tot op vandaag nog standhoudt. Terwijl veel andere educatieve instituten hun oude curriculum aan het herbekijken zijn, blijft Antwerpen bij wat best werkt, de tekentafel.
Ik probeerde voor elke student zijn persoonlijke manier van tekenen te stimuleren, om een eigen gevoel van grafische vormgeving te ontwikkelen. Het is essentieel voor de ontwerper op zijn eigen collectie te vormen, in zijn eigen taal en eigen atmosfeer
Op zaterdag 27 juni, 20u maak je kennis met de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen via een dynamische digitale platform. Het platform biedt u een uniek zicht op de eindejaars- en afstudeercollecties van de 122 bachelors en 9 masters.