Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

Het verhaal achter de beelden van de Mode 2.021 campagne

Katrina Lawson Johnston

‘Mode 2.021’, het ambitieuze heropeningsprogramma van MoMu zal vanaf 4 en 5 september 2021 Antwerpen als modestad herclaimen op diverse manieren.

First up: via een stimulerende campagne die vorige week gelanceerd werd, rond het concept ‘Mode/Bewust’, wordt de rol van de moderne ontwerper herbekeken en toont hoe onze ervaringen met mode vandaag intens veranderd zijn. De campagne bestaat uit een reeks sterk-emotionele modebeelden, die de essentiële maatschappelijke dialogen van vandaag willen triggeren. Deze visuele campagne kwam tot stand in samenspraak met zes topdesigners, van gevestigde groten als Walter Van Beirendonck en Raf Simons tot jonge favorieten Glenn Martens, BOTTER, Marine Serre en Supriya Lele. Zo onthult MoMu de drie thematische lagen achter ‘Mode/Bewust’ – het nieuwe inzicht van modeconsumenten over duurzaamheid en mode als industrie in verandering, de lifestyle-betekenis achter ‘modebewust’ zijn en het besef van de belangrijke rol van Antwerpen als modestad. De heropening van het MoMu is een moment om te vieren, maar het is ook een moment van zelfreflectie. Ook de stad moet kritisch reflecteren over haar positie.

Sinds de Zes van Antwerpen is Antwerpse mode uitgegroeid tot een ganse generatie van ontwerpers en creatievelingen verspreid over de hele wereld. Ik vind het geweldig dat onze afgestudeerden trots zijn dat ze in Antwerpen hebben gestudeerd, ze koesteren die momenten en hechten belang aan het Antwerpse ‘label’.

Walter Van Beirendonck

Ik heb helaas nooit de kans gehad om Antwerpen te bezoeken, maar de stad en de creatievelingen hebben een enorme invloed op mijn werk. Het baanbrekende werk dat uit Antwerpen komt, is ongeëvenaard en heeft niet alleen mijzelf beïnvloed, maar ook generaties van opkomende ontwerpers.

Supriya Lele

Het internationale creatieve team achter de visuele ‘Mode/Bewust’-campagne bestaat uit internationaal en lokaal talent uit de mode en fotografie. Creative director Isabella Burley (voormalige hoofdredactrice van Dazed & Confused), fotograaf Hanna Moon (Arena Homme+, British Vogue, Stüssy, Supreme …) en styliste Agata Belcen (AnOther Magazine) werkten samen met Belgische make-up visionair Inge Grognard.

  • 1/4
    Katrina Lawson Johnston
  • 2/4
    Katrina Lawson Johnston
  • 3/4
    Katrina Lawson Johnston
  • 4/4
    Katrina Lawson Johnston

Isabella Burley vat het creatieve proces samen: “We wilden de kracht van tactiliteit en aanraking vieren - die zo'n integraal onderdeel van mode is, maar verloren is gegaan in de greep van de pandemie. Ik voelde me aangetrokken tot de thema's die werden onderzocht in de ‘E / MOTION’-tentoonstelling - inclusief het idee van mode / bewust en de rol van ontwerpers vandaag. Elk beeld is dus opgedragen aan hen en hun wereld."

ZES HEAVY-HITTERS

Het beeld van gevierde Antwerpse Modeafdeling-alumnus Rushemy Botter (co-creative director BOTTER en Nina Ricci) refereert naar het krachtige werk dat Botter met partner Lisi Herrebrugh maakt. Voor de BOTTER lente-zomer 2021-collectie ‘Manifesto’, sprak de designer expliciet over de globale Black Lives Matter anti-racismebeweging, de klimaatcrisis, de nood aan community om zich te kunnen verzetten tegen geweld, racisme en gebrek aan empathie en de kracht van ontwerpers als dromers die hun overtuigingen via kunst tot leven brengen.

FOTOGRAFIE Hanna Moon STYLISTE Agata Belcen CREATIVE DIRECTOR Isabella Burley CASTING Sarah Small MAKE-UP Inge Grognard HAAR Kiyoko Odo MAKE-UP ASSISTENT - Claire Urquhart MANICURIST Loui Marie SET Staci Lee PRODUCTIE Thea Charlesworth
Katrina Lawson Johnston

Mode is een spiegel van de maatschappij. Het is old school om kleren te maken zonder reden of een duidelijk idee voor de toekomst. Modebewust betekent dat je bewust moet zijn van wat er leeft in de straat, niet alleen in de mode

Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh

Op het beeld van internationale wervelwind Glenn Martens (creatief directeur Y/Project en DIESEL, meervoudig ANDAM-modeprijswinnaar en alumnus Antwerpse Modeafdeling) ‘spreekt’ een outfit van Y/Project.

Isabella Burley: “We waren allemaal erg enthousiast over Central Saint Martins-studente Polina Boyko toen ze binnenkwam voor de casting. We kregen echt het gevoel dat ze de spirit van Glenn Martens’ wereld en Y/Project belichaamt. Ze had net die week haar haar rood geverfd en dat werkte sterk met de sculpturale kettingen uit deze collectie.”

FOTOGRAFIE Hanna Moon STYLISTE Agata Belcen CREATIVE DIRECTOR Isabella Burley CASTING Sarah Small MAKE-UP Inge Grognard HAAR Kiyoko Odo MAKE-UP ASSISTENT - Claire Urquhart MANICURIST Loui Marie SET Staci Lee PRODUCTIE Thea Charlesworth
Katrina Lawson Johnston

Modebewust zijn is beseffen dat je als ontwerper een verantwoordelijkheid hebt tegenover je publiek. Je betrekt het publiek niet alleen bij het gesprek, maar je geeft hen ook je waarden door.

Glenn Martens

Om de wereld van ‘Antwerp Six’-icoon, Directeur van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en moderevolutionair Walter Van Beirendonck tot leven te brengen, koos het creatieve team om enkele ‘club kids’ en studenten aan Central Saint Martins te casten: “Alle studenten moshten op set. Inclusief Ella Marsch, een voormalige stagiaire van Walter en een getalenteerde modeontwerpster”, deelt Isabella Burley.

  • 1/2
    FOTOGRAFIE Hanna Moon STYLISTE Agata Belcen CREATIVE DIRECTOR Isabella Burley CASTING Sarah Small MAKE-UP Inge Grognard HAAR Kiyoko Odo MAKE-UP ASSISTENT - Claire Urquhart MANICURIST Loui Marie SET Staci Lee PRODUCTIE Thea Charlesworth
  • 2/2
    Katrina Lawson Johnston

Ik hoop dat er opnieuw snel momenten komen om jezelf op te kleden. Je voelt dat mensen hier echt op zitten te wachten en nu, meer dan ooit, er ook echte statements van gaan maken

Walter Van Beirendonck

Op de intieme visual van ontwerper Raf Simons (sinds april 2020 ook co-creative director van Prada) is een jong, kussend koppel te zien. Fotografe Jessica studeert aan Central Saint Martins in Londen en haar partner Jonah volgt Beeldende Kunst aan The Slade School of Fine Art. Volgens Burley is het beeld een symbolische en emotionele verwijzing naar de toekomst.

FOTOGRAFIE Hanna Moon STYLISTE Agata Belcen CREATIVE DIRECTOR Isabella Burley CASTING Sarah Small MAKE-UP Inge Grognard HAAR Kiyoko Odo MAKE-UP ASSISTENT - Claire Urquhart MANICURIST Loui Marie SET Staci Lee PRODUCTIE Thea Charlesworth
Katrina Lawson Johnston

Ik interpreteer modebewust op een meer persoonlijk niveau. Mode, de manier waarop je je kleedt, definieert je persoonlijkheid. Het is een manier om jezelf uit te drukken. Als je jong bent - of misschien kan dit in elke levensfase plaatsvinden – kan het experimenteren met kledij je helpen om jezelf en je eigenheid te vinden. Ik ben altijd geïnspireerd geweest door zelfontdekking: jezelf definiëren, bewust zijn van wie je bent en wat jou uniek maakt.

Raf Simons

Supriya Lele, de break-out Brits-Indiase designer uit Londen die in 2020 een LVMH-prijs in de wacht sleepte, is als enige van de zes ontwerpers zelf in beeld te zien. Supriya Lele koos bewust haar drie grootste muzen als modellen uit: haarstylist Cyndia Harvey, artiest en schrijver Rhea Dillon en vriendin Jasmine Gaziza Muller vormen samen met de designer een groep die inspiratie en community uitstralen.

FOTOGRAFIE Hanna Moon STYLISTE Agata Belcen CREATIVE DIRECTOR Isabella Burley CASTING Sarah Small MAKE-UP Inge Grognard HAAR Kiyoko Odo MAKE-UP ASSISTENT - Claire Urquhart MANICURIST Loui Marie SET Staci Lee PRODUCTIE Thea Charlesworth
Katrina Lawson Johnston

In 2021 is er binnen mode op globaal vlak een meer open dialoog. Door invloeden van over de hele wereld creëren ontwerpers nu producten die meer gebaseerd zijn op persoonlijke verhalen. Ze ontwikkelen hun visies vanuit een betekenisvol standpunt en veranderen het systeem.

Supriya Lele

De filosofie van La Cambre-alumnus Marine Serre – die met haar eco-futuristische designs Paris Fashion Week en de wereld verovert – schijnt door in een intiem familieportret met een moeder, twee dochters en hun hondje. Net als bij de intergenerationele casting van haar defilés, verwijst dit beeld ook naar de unieke band van familie als naar sustainability. Als vooraanstaande stem binnen haar generatie van ontwerpers, laat Serre geen kansen liggen om meer dialoog rond de modecyclus en recyclage te stimuleren.

  • 1/2
    FOTOGRAFIE Hanna Moon STYLISTE Agata Belcen CREATIVE DIRECTOR Isabella Burley CASTING Sarah Small MAKE-UP Inge Grognard HAAR Kiyoko Odo MAKE-UP ASSISTENT - Claire Urquhart MANICURIST Loui Marie SET Staci Lee PRODUCTIE Thea Charlesworth
  • 2/2
    Katrina Lawson Johnston

Het gaat over een nieuwe tijdelijkheid in de mode. Mode is niet enkel een kledingstuk, maar een proces, een verbintenis, een manier van handelen en leven. Bewustwording begint bij het begrip dat de mens niet centraal staat, maar deel uitmaakt van een groter geheel. Vanuit deze optiek begin je meer te geven om anderen, het milieu en de natuur die ons omringt en deel van ons uitmaakt. Zo hecht je meer waarde aan wat je koopt en wat je eet. We zijn er ons van bewust dat onze productie kan leiden tot verspilling. Dit zorgt ervoor dat we onszelf moeten beperken op vlak van productie; om zo minder impact te hebben op het milieu en uiteindelijk deze manier van denken om te zetten naar manier van leven. De nieuwe luxe bestaat eruit bewust consumeren en handelen te integreren in onze levensstijl.

Marine Serre

Make-up artieste Inge Grognard koos ‘smeltende’ bloemen om als interventie te gebruiken in bepaalde beelden uit de campagne. Ze verwijst hiermee naar het leven en alle transities waar iedere mens mee geconfronteerd wordt. Met water en kleurstof vervaagt Grognard de grens tussen make-up en natuur en spreekt ze zich uit over belangrijke thema’s:

  • 1/3
    Katrina Lawson Johnston
  • 2/3
    Katrina Lawson Johnston
  • 3/3
    Katrina Lawson Johnston

Ik voelde me geïnspireerd door opstanden en veranderingen waar ieder van ons mee geconfronteerd wordt. Ik speelde met het beeld in mijn hoofd van een persoon die voor een tank staat met een bloem in de hand, en zo (op een “stillere” en meer poëtischere manier) voor verandering vecht op een vreedzame manier

Inge Grognard