Mode & zelf-isolatie: modeontwerpster Meryll Rogge
Meryll Rogge studeerde aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Na haar bachelor werkte ze zeven jaar in New York als Women’s Collection designer bij Marc Jacobs. Vervolgens was ze vier jaar Head of Women’s Design bij Dries Van Noten. Enkele maanden geleden, tijdens de modeweek in Parijs H/W 2020-2021 lanceerde Rogge haar eerste collectie onder haar eigen naam.
De presentatie van onze eerste collectie in de showroom in Parijs voor buyers en pers is goed verlopen. Ik ben erg blij met de warme manier waarop onze collectie werd ontvangen, en ook het resultaat was goed. Maar je voelde toen al dat de kopers voorzichtiger waren. Het zou waarschijnlijk makkelijker gegaan zijn zonder de coronacrisis. Toen de pandemie enkele weken later ook Amerika in zijn greep had, en de lockdown mondiaal werd, hebben we meteen gereageerd.
Wij zijn een jong, flexibel merk, wij kunnen dat gelukkig. We besloten om onze collectie met een kwart seizoen op te schuiven. Naar een uitlevering in september en oktober. Anders zouden onze retailers nauwelijks twee maanden de tijd hebben om de collectie te verkopen, tot het alweer solden zijn, of Black Friday.
Ik had bij Marc Jacobs en Dries Van Noten al een goed contact met sales-en productieteams. Ik heb al die jaren veel van mijn collega's geleerd. Dries Van Noten luisterde ook naar ons plan om deze crisis aan te pakken, en deelde zijn eigen ervaring. Tijdens een malaise van deze omvang, helpt het wel een beetje dat ik al een tijd meedraai in het vak, en dat ik mentors heb
De quarantaine heeft minder impact op ons dagelijkse leven. Mijn vriend en ik werken al bijna zes maanden zonder een mens te zien op het platteland bij Deinze. In een oude schuur bij mijn ouderlijk huis wonen we en hebben we een grote, open ruimte met onze stoffen en moodboards.
Nu mijn ouders ook in quarantaine thuis zitten, helpen ze ons bij de productie. De meetings met onze freelancers zijn online, en de moodboards plots in PDF. Ik heb wel structuur nodig, en zit graag deftig achter mijn bureau. Ik kleed me ook alsof ik ‘naar bureau’ zou gaan. Misschien iets minder flashy, en mijn schoenen zijn comfortabeler nu.
We hebben een klein bedrijf, zonder vast personeel of externe financiers. We kregen wel de hulp van talloze vrijwilligers en freelancers om deze collectie te maken. Dat is bijzonder. Zonder hen was het nooit gelukt. We moeten wel opletten met onze cashflow, en dat moet ik de hele in gedachten houden tijdens het ontwerpen. Welke stoffen zijn haalbaar? Welke stukken zijn essentieel voor het verhaal dat ik met deze collectie wil vertellen? Het heeft ook een positief aspect. Creativiteit bloeit in het keurslijf van financiële beperkingen en crisissen. Ik hoop dat ik mensen laat dromen met mijn volgende collectie.