In gesprek met modeontwerper Meryll Rogge
Voor hun installatie in de collectiepresentatie bundelden modeontwerper Meryll Rogge en kunstenaar Beni Bischof de krachten. Tijdens de laatste MoMu Talk vertelde Rogge meer over de installatie DO NOTHING CLUB, maar ook over haar eigen parcours en leven.
"Ondanks het lichte trauma voelt dit aan als thuiskomen", grapt Meryll Rogge over wat het met haar doet om terug te zijn op de plaats waar haar modeavontuur begon. Nu ze MoMu en de Antwerpse Modeafdeling als alumnus bezoekt, hoeft ze gelukkig geen deadlines en kritiek van docenten meer te vrezen. Integendeel, ze is hier om de montage DO NOTHING CLUB uit de doeken te doen, de installatie die ze samen met de Zwitserse kunstenaar Beni Bischof voor MoMu creëerde.
Het duo werkte eerder al samen voor haar MADE ON EARTH BY HUMANS L/Z 2023-collectie: "Toen stuurden we de kledingstukken op, zodat hij ze kon beschilderen. Voor deze collectie mailde hij ons zelfs zijn volledige archief. We hebben uren door zijn werk gebladerd, omdat hij een fantastische schilder en aquarellist is."
Het is geweldig om mijn werk tussen dat van de iconen van de Belgische mode te mogen presenteren.
Tienerobsessie
Hoewel de titel van de installatie anders doet vermoeden, heeft Rogge er reeds een druk parcours op zitten. Daarom grijpt ze het gesprek ook aan om terug te blikken op haar jeugd en carrière: "Als kind wilde ik illustrator worden bij Walt Disney. In mijn tienerjaren werd mode mijn nieuwe obsessie. In die periode las ik magazines zoals Vogue Paris en Jalouse en keek ik naar tv-programma’s van Fashion File van Tim Blanks en Alive.Style van Tiany Kiriloff."
Nadat ze haar bachelor rechten behaalde, mocht ze beginnen aan haar modeopleiding: "Wat zo interessant was aan mijn tijd op de academie is dat het hier allemaal draait om jezelf op een creatief niveau te ontplooien. Er heerst hier de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, er is ook geen druk om je aan te passen aan iets of iemand. Toch zou ik daar later pas echt in slagen."
Droomfuncties
"Het was mijn absolute droomjob", gaat Rogge verder over haar werk bij Marc Jacobs. Na haar stage kon ze er aan de slag blijven als Women’s Collection designer: "Maar het belangrijkste aspect van die buitenlandse periode is toch dat er ruimte was om mijn interesses te ontdekken. Ver weg van de invloedssfeer van familie en jeugdvrienden."
Na zeven jaar in New York wordt ze Head of Women’s Design bij Dries Van Noten: "Hij was de enige persoon die me terug naar België kon halen. Hoewel ik toen al met het idee speelde om op mezelf te beginnen, was het ook een droom om ooit voor hem te ontwerpen. Als student passeerde ik bijna dagelijks langs zijn winkel."
Bewegingsvrijheid
"In die vier jaar bij Dries leerde ik dat je als modeontwerper overal kan werken", zegt Rogge. "Toen ik met mijn eigen merk begon, koos ik daarom bewust voor het platteland. Ik had nood aan een rustige omgeving en het bood meer ruimte aan."
De installatie van Meryll Rogge en Beni Bischof is tot 25 mei 2025 te zien in de collectiepresentatie. Meer info vind je hier