Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Openingsweekend Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

Het verhaal achter de bomber: Van pilotenjas tot mainstream icoon

Tentoonstellingszicht van een selectie bombers door Belgische ontwerpers in de collectiepresentatie
Stany Dederen

Aan de hand van hedendaagse en historische kleding, textiel en accessoires krijg je in de collectiepresentatie een beeld van de modegeschiedenis. Omdat de MoMu-collectie meer dan 38.000 stuks omvat, verandert de opstelling regelmatig. Momenteel vind je er enkele bombers van Belgische ontwerpers.

Y/Project door Glenn Martens, herfst-winter 2021-22
Collectie MoMu inv. X2067, Foto: Stany Dederen
Maison Martin Margiela, lente-zomer 1999
Collectie MoMu inv. X423, Foto: Stany Dederen

De bomber kan je vandaag niet meer wegdenken van de catwalk en het straatbeeld. Voor de oorsprong van de korte, opbollende jas moeten we terugkeren naar het ontwerp van de eerste vliegeniersjas van het Amerikaanse leger uit 1927. In de jaren nadien werd de jas uitgevoerd in verschillende materialen zoals leder, katoen en nylon. Vanaf 1953 verving een tricot kraag de oorspronkelijke bontkraag. Zo konden piloten met een helm hun hoofd makkelijker draaien. In het begin van de jaren 1960 kreeg het bomberjack zijn iconische oranje voering. Gecrashte piloten konden de jas binnenstebuiten keren in de hoop vlotter gevonden te worden.

Nonchalante coolness

Tijdens de Vietnamoorlog nam de productie van het bomberjack – dat intussen de benaming MA-1 kreeg – toe en belandde hij in legerstockwinkels. In de daaropvolgende decennia pikten verschillende subculturen de jas op: van skinheads, hippies en punkers tot de LGBTQ+-gemeenschap en gabbers. De bomber telt daardoor ondertussen minstens evenveel connotaties.

Net zoals het wit hemd je onmiddellijk een frisse en geklede uitstraling geeft, schuilt in het bomberjack het archetype van coolness. Het is die instant herkenbare nonchalance die het ontwerp tot een icoon maakte.

Romy Cockx, curator MoMu
Tentoonstellingszicht van twee bombers door Walter Van Beirendonck (herfst-winter 2021-22) en Meryll Rogge (lente-zomer 2024)
Links: Walter Van Beirendonck, herfst-winter 2021-22 | Rechts: Meryll Rogge, lente-zomer 2024
Links: collectie MoMu inv. X2372 | Rechts: collectie MoMu inv. X2288, Foto: Stany Dederen
Tentoonstellingszicht van twee bombers door Dries Van Noten (herfst-winter 2021-22) en Prada door Simons (herfst-winter 2021-22)
Links: Dries Van Noten, herfst-winter 2021-22 | Rechts: Prada door Raf Simons, herfst-winter 2021-22
Links: collectie MoMu inv. X2057 | Rechts: collectie MoMu inv. X2065, Foto: Stany Dederen

Herdacht archetype

Vanaf het einde van de jaren 1990 herinterpreteerden modeontwerpers zoals Issey Miyake en Helmut Lang het kledingstuk. In MoMu ontdek je nu hoe Belgische ontwerpers het ontwerp – en specifieker de MA-1 – herdachten. Zo vind je er onder andere bomberjackets van Martin Margiela, Meryll Rogge en Marina Yee.

Romy Cockx: "Er zit ook een recente aanwinst van Prada bij. Hierin grijpt Raf Simons terug naar een gelaagd silhouet waarbij onder het bomberjack een geklede mantel schuilt. Iets wat hij twintig jaar eerder al in zijn eigen collectie (herfst-winter 2000-01) deed."

Meer info over de collectiepresentatie vind je hier