Walter Van Beirendonck
De kleurrijke creaties van Walter Van Beirendonck zijn een opvallend onderdeel van de MoMu-collectie. Doorheen de jaren werkten de ontwerper en het museum regelmatig samen. Een hoogtepunt was de tentoonstelling Dream the World Awake (2011) die een inkijk gaf in zijn unieke leefwereld.
In 2013 was Van Beirendonck cocurator van de tentoonstelling Happy Birthday Dear Academy, die de vijftigste verjaardag van de modeafdeling van de Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen vierde. Hij drukte een onmiskenbare stempel op de internationaal gerenommeerde opleiding, vanaf 1985 als leerkracht en sinds 2007 als afdelingshoofd. Zelf studeerde hij er af in 1980 om enkele jaren later door te breken als een van de Zes Van Antwerpen. Van 1993 tot 1999 ontwierp hij de lijn W.&L.T. (Wild and Lethal Trash) voor het Duitse jeansmerk Mustang, dat zich richtte op het zich snel ontwikkelende jeugdsegment. Van 2007 tot 2011 was Van Beirendonck creatief directeur van Scapa Sports. Daarnaast ontwerpt hij tot op heden onder zijn eigen naam.
Bronstig breiwerk
Detail trui, herfst-winter 1986-87
Detail laarzen, herfst-winter 1986-87
Trui, herfst-winter 1987-88
Lookbook, herfst-winter 1987-88
Van Beirendoncks vroege collecties bevatten veel breiwerk en elementen die zijn signatuur blijvend zullen beïnvloeden zoals verwijzingen naar sadomasochisme, seksualiteit, etnografie en cartoons.
De wilde jaren 1990
Puk Puk
Na de dood van zijn hond Sado creëert de ontwerper een nieuwe mascotte. Puk Puk betekent krokodil bij de Iatmul bevolking van Papoea-Nieuw-Guinea. Als alter ego met een buitenaardse oorsprong, met name de planeet Dork, kan Puk Puk doen en zeggen wat hij wil. Hij duikt op in video’s, op kleding en op uitnodigingen, zelfs in horlogevorm voor de collectie Welcome Little Stranger.
Wake-upcall
In het derde deel van de collectie Killer/Astral Travel/4D-Hi-D (lente-zomer 1996) vertelt Van Beirendonck een tragisch liefdesverhaal waarin het alpenmeisje Heidi verliefd wordt op een geitje, dat echter de incarnatie van de duivel blijkt te zijn en symbool staat voor het oprukkende hiv-virus. Tijdens het defilé dragen de modellen opgevulde maskers met opschriften als 'Terror Time' en 'Get Off My Dick'. De visuele strategie waarin de schaduwzijde van liefelijke en naïeve taferelen getoond wordt om een schokeffect te bewerkstelligen, duikt regelmatig op in het werk van Van Beirendonck en is geïnspireerd door de kunst van Mike Kelley en Paul McCarthy.
Onder de naam W.&L.T. creëert Van Beirendonck een kleurrijke esthetiek waarbinnen hij zijn fascinatie voor technologie, multimedia en hightechmaterialen zoals neopreen en reflecterend textiel combineert met spraakmakende slogans die maatschappelijke thema’s zoals ecologie of hiv onder de aandacht brengen. Zijn modeshows zijn futuristische spektakels of feesttaferelen met een eigenzinnige cast die het normatieve denkbeeld over schoonheid in vraag stellen. De modellen hebben uiteenlopende lichaamsvormen, gaande van gespierde bodybuilders en struise bears tot tengere jongens, fantasiefiguren en frêle meisjes.
Bovennatuurlijk buitenaards
Wonderland collectie herfst-winter 1996-97
Doorheen een transparante jas verschijnt een roze t-shirt bedrukt met zwarte stroken met de opschriften 'Space Bambie', 'Alienate', 'Color', 'Stars', 'W<', 'Kiss the Future' en 'Wild and Lethal Trash'.
eXplicit collectie lente-zomer 2009
In de eXplicit collectie verschijnt opnieuw gras, maar nu in de vorm van een baard.
Van Beirendonck heeft een voorliefde voor sciencefiction, het bovennatuurlijke en spiritualiteit. In zijn collecties combineert hij regelmatig aliens en verwijzingen naar E.T., Men in Black en The X-Files met etnische motieven. Zo nodigt hij ons uit om met een onbevangen blik naar het universum te kijken. Via het buitenaardse brengt de ontwerper ook natuurfenomenen en de milieuproblematiek onder de aandacht. Zo draagt de alien uit Welcome Little Stranger (lente-zomer 1997) een pruik van gras.
Sadomasochisme met verantwoordelijkheidszin
Van Beirendonck verwijst in tal van collecties naar sm en fetisjisme met latex maskers, bodysuits, vetersluitingen, korsetten en naaldhakken voor mannen. Zijn eerste collectie draagt de naam Sado net als zijn bulterriër, die wordt afgebeeld op kleding en uitnodigingen. Via de collectie Paradise Pleasure Productions (herfst-winter 1995-96) wil hij veilige seks onder de aandacht brengen door zijn modellen volledig in latex te hullen.
Tegendraadse kleermakerij
Detail borduurwerk achterzijde jas, herfst-winter 2017-18
Wielerpak zonder jas, herfst-winter 2017-18
Zijden foulard, herfst-winter 2017-18
Detail camouflage overall, herfst-winter 2017-18
Wanneer zijn samenwerking met Mustang in 1999 eindigt, moet Van Beirendonck kleinschaliger werken en focust hij zich op vormelijke experimenten. De collecties die hij sindsdien onder zijn eigen naam ontwerpt, onthullen een tegendraadse vorm van kleermakerij en bijzondere aandacht voor details die een rijke fantasiewereld oproepen. Inspiratie vindt hij onder andere in de natuur, wereldkunst en westerse beeldende kunst van Mike Kelley, Paul McCarthy en Erwin Wurm.
Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Ronald Stoops