Raf Simons
Raf Simons drukte als creatief directeur bij verscheidene internationale modehuizen een onuitwisbare stempel op het modebeeld van de afgelopen decennia. Naast iconische vrouwensilhouetten bevat de MoMu-collectie een representatief overzicht van de mannenmode die hij steeds onder eigen naam bleef ontwerpen.
Tijdens zijn studie industriële vormgeving in Genk geraakt Raf Simons geïntrigeerd door de Antwerpse Zes en besluit hij stage te lopen bij Walter Van Beirendonck. Linda Loppa, toenmalig hoofd van de Antwerpse modeacademie, daagt hem uit de sprong naar mode te wagen zonder een modeopleiding te volgen. In 1995 lanceert Simons zijn eigen label en in 1997 volgt een eerste defilé in Parijs. Zijn smalle silhouet uitgevoerd in klassieke stoffen en zijn combinatie van traditionele kleermakerselementen met referenties aan verschillende jeugdculturen en muziek veroorzaken een radicale vernieuwing in de mannenmode. Vanaf 2005 ontwerpt hij ook vrouwenmode, eerst als creatief directeur voor Jil Sander en tussen 2012 en 2015 voor Dior. Na een kort intermezzo bij het Amerikaanse modelabel Calvin Klein wordt hij in 2020 co-creatief directeur van Prada, aan de zijde van Miuccia Prada. Een unieke samenwerking die Simons’ jarenlange invloed op de modewereld bevestigt.
Revolutionaire beeldtaal
Simons ziet kleding als een medium om een dialoog te creëren en een attitude te visualiseren. De modellen die Simons aanvankelijk zelf scout in de straten van Antwerpen, versterken zijn revolutionaire esthetiek. Ook video speelt een belangrijke rol bij de presentatie van zijn werk. In het lookbook van de collectie Woe Onto Those Who Spit on the Fear Generation… The Wind Will Blow it Back gebruikt hij bijvoorbeeld stills van een video gemaakt door Willy Vanderperre.
Artistieke dialogen
Ik ben geïnteresseerd in creatieve samenwerkingen omdat dialoog de beste manier is om te evolueren. Samenwerken is altijd een uitdaging, maar dan in goede zin. Je wordt erdoor uit je comfortzone getrokken, en naar iets nieuws geleid.
De sprong naar vrouwenmode
Keramiek als inspiratiebron
Het werk van de Franse keramist Pol Chambost vormt de inspiratie voor sculpturale rondingen, gemodelleerde vormen en verrassende kleurtoetsen.
Na tien jaar mannenmode waagt Simons zich in 2005 aan vrouwenmode als creatief directeur bij Jil Sander. Terwijl hij trouw is aan de minimalistische esthetiek van de oprichtster, voorziet hij het merk van nieuwe zuurstof met gestroomlijnde silhouetten en referenties aan kunst en muziek.
Diorafsimo
De zandloper heruitgevonden
Na een eerste collectie voor Dior (herfst-winter couture 2012) volgt de ready-to-wear lente-zomercollectie van 2013, waarin Simons het wereldberoemde ‘Bar’-zandloper silhouet van wijlen Christian Dior stroomlijnt in zwarte smokings en kortgerokte mantelpakjes. Hij besluit het defilé met enkele ensembles bestaande uit nauwsluitende zwarte bovenstukken in fijn breiwerk en volumineuze rokken in zijde bedrukt met florale motieven en afgewerkt met een laag iriserende organza.
In 2012 gaat Simons aan de slag gaat als creatief directeur bij Dior. Hij moderniseert de codes van het Franse couturehuis door de iconische nalatenschap van Christian Dior uit te puren en te innoveren met gedurfd materiaal- en kleurgebruik.
Calvin Klein uitvergroot
Deze jurk van organza versierd met handgeschilderde veren is een van de eerste creaties van Raf Simons voor het Amerikaanse label Calvin Klein. De Belg werd in augustus 2016 aangeduid als creatief directeur en in januari 2017 lanceerde hij de lijn ‘Calvin Klein By Appointment’ met op maat gemaakte ontwerpen. Actrice Julianne Moore droeg de jurk tijdens het Costume Institute Benefit in het Metropolitan Museum of Art in New York. Een herwerkte versie van de jurk duikt op in de herfst-wintercollectie 2017-18 die refereert aan Americana met sheriffjassen en felgekleurde fanfare uniformen. Een jaar later focust Simons op veiligheid en bescherming met brandweerelementen, gebreide balaclavas en tot jurken omgevormde Mylar overlevingsdekens afgewerkt met kant.
Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Bert Houbrechts / Marleen Daniëls