Jurgi Persoons
Met klassieke kleermakerstechnieken en een rauwe styling creëert Jurgi Persoons verhalende collecties die getuigen van een sterke visie. Hij transformeert traditionele silhouetten tot 'trash couture' door decoratieve elementen als subversieve lagen toe te voegen. Na de stopzetting van zijn label in 2003 verwierf MoMu een groot deel van het archief.
Jurgi Persoons studeert in 1992 af aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen met een rebelse collectie. Via roestige spijkers die dienden als hoge hakken en bondage-elementen refereerde de ontwerper aan de agressiviteit van schoonheidsidealen. Na een stage bij Walter Van Beirendonck lanceert Persoons in 1996 zijn eigen label. Tussen 2013 en 2019 drukt hij als hoofd van de afdeling Textiel en Mode zijn stempel op de modeopleiding van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.
TAILORED PUNK
Persoons transfereert punk naar de nineties door een clash van kokerrokken en stilettohakken met uitgerafelde breisels en bont met een knipoog. Smokwerk, ruches en gedeconstrueerde kant contrasteren met zichtbare naden en uitgerafelde zomen en breiwerk.
STILETTO FETISJ
Poëtische voetafdruk
“Met je blote voeten op de grond voel je je dicht bij de aarde: het geeft een magisch gevoel om tegelijkertijd op je blote voeten te lopen en de houding van de hoge hak te ervaren”. Kunstenaar Antoine Vandewoude visualiseerde de magie die Persoons omschrijft met een installatie voor de tentoonstelling Footprint. Hij vroeg een schoenenverkoopster een afdruk van haar tenen en voorvoet achter te laten op een ‘infini’ van zwarte klei. Vandewoude was vele jaren eerder ook betrokken bij de productie van de eigenlijke schoenen: hij maakte de houten hakken die Persoons vervolgens afwerkte met lakleder.
Hoge hakken hebben me altijd geïntrigeerd. Ze hebben een drastisch effect op de houding en een fetisjistische betekenis. Ze genereren een krachtige uitstraling, maar maken het lichaam tegelijkertijd onevenwichtig en dus zwak.
De lente-zomercollectie van 1997 vertelt hoe een jong meisje de klassieke kledingstukken van haar grootmoeder transformeert tot een conceptuele, modieuze garderobe. Persoons deconstrueerde een paar pumps tot stilettohakken, waardoor de naakte voet zowel de aarde voelt als de curve van de schoen aanneemt. De hakken sierden in 2016 het campagnebeeld van de MoMu-tentoonstelling Footprint. Het spoor van schoenen in de mode.
SUBVERSIEVE BEELDTAAL
Een trouwe samenwerking met make-upartieste Inge Grognard, fotograaf Ronald Stoops en grafisch ontwerper Paul Boudens versterkt de fetisjistische beeldtaal die zijn collecties kenmerkt. Ook de avant-garde-installaties die Persoons vanaf 1999 verkiest boven traditionele defilés, bekrachtigen zijn niet-conformistische visie, gaande van modellen in plexiglazen boxen langs de Seine (herfst-winter 1999-2000) tot een line-up in de beroemde kokers van het Centre Pompidou (herfst-winter 2000-01). Het levert de Belgische ontwerper internationale persaandacht op, naast toenemend commercieel succes.
Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Ronald Stoops; Make-up: Inge Grognard