Dries Van Noten
De MoMu-collectie bevat een representatief overzicht van het oeuvre van Dries Van Noten. Zowel zijn vrouwen- als mannenontwerpen zijn rijkelijk vertegenwoordigd in de museumcollectie. In 2015 cureerde de modeontwerper de tentoonstelling Dries Van Noten. Inspirations die een recordaantal bezoekers naar MoMu lokte.
Dries Van Noten is van jongs af aan doordrongen van mode door de kledingzaken van zijn ouders en grootouders. In 1985 opent hij zijn eerste boetiek in Antwerpen en na deelname aan de British Designer Show in 1986 groeit het aantal buitenlandse inkopers snel. Zijn eerste mannendefilé in Parijs (lente-zomer 1992) sluit hij af met enkele silhouetten voor vrouwen. Het eerste defilé met exclusief vrouwenkleding volgt enkele seizoenen later (lente-zomer 1994), maar de wisselwerking tussen beide collecties blijft een constante in zijn werk. Zijn ontwerpproces begint steeds met de ontwikkeling van prints die de basis vormen voor silhouetten die los of gestructureerd kunnen zijn. Vervolgens krijgt het borduurwerk vorm. Van Noten zoekt een spanning tussen al die elementen, wat zich onder meer uit in de combinatie van kostbare en eenvoudige materialen, het contrasteren van verschillende bedrukkingen of het mengen van vale met felle kleuren.
BORDUUR ALS SIGNATUUR
Detail borduurwerk wikkelrok met onder andere kralen, lovertjes en zijdegaren, herfst-winter 1996-97
Jas met granaatappelmotieven in goudborduurwerk, cantille, geappliqueerde veters en lovertjes, herfst-winter 2006-07
Detail borduurwerk, herfst-winter 2006-07
In 1989 brengt Christine Mathys, met wie Van Noten tot aan haar overlijden in 1999 nauw samenwerkt voor de zakelijke uitbouw van zijn modehuis, hem in contact met India. Het land beïnvloedt de esthetiek van zijn vroege werk en hij bouwt er een intense en loyale samenwerking op met borduurwerkfabrikanten. Dat resulteert bij elke collectie in bijzonder borduurwerk, wat door de jaren heen uitgroeit tot een van de belangrijkste stijlkenmerken van zijn signatuur.
IMAGINAIRE REIZEN
Uitnodigende lampjes
Van Noten orkestreert zijn shows als geen ander: de uitnodigingen anticiperen subtiel op wat de gasten mogen verwachten, zoals het doosje met lampjes dat de herfst-wintercollectie van 2003-04 aankondigt. Tijdens het defilé verlichten duizenden kerstlichtjes in regenboogkleuren de catwalk. Ze resoneren uitstekend met de jaren 1920 vintagestijl van de kleding en sieren op het einde van het jaar een kerstkaart.
Onvergetelijke verjaardag
Van Noten viert zijn vijftigste collectie (lente-zomer 2005) met een spectaculair defilé in een verlaten hangar aan de rand van Parijs. De genodigden tafelen aan een 140 meter lange feestdis verlicht door 130 kristallen kroonluchters. Na het diner verandert de tafel, tot grote verbazing van de aanwezigen, in een catwalk. Op de maat van Ravels Boléro opent hij met een reeks witte blouses en volumineuze rokken gevolgd door een mix van florale bedrukkingen, strepen en ‘crewel’ borduurwerk, geïnspireerd door Hongaarse en Roemeense streekdracht.
Dries Van Noten neemt zijn publiek mee op imaginaire reizen en vertelt gelaagde verhalen met sfeervol textiel. De mise-en-scène van zijn shows sublimeert zijn kleding en bereikt met soms eenvoudige elementen, zoals kerstverlichting of paraplu’s, een maximaal effect.
FLORALE COMPOSITIES
Zijn passie voor tuinieren vertaalt Van Noten in het veelvuldige gebruik van bloemenprints en doordachte, maar naturelle composities. Florale motieven vinden tal van experimentele toepassingen met een uitgebalanceerd eindresultaat. Zo mengt Van Noten in zijn lente-zomercollectie van 2013 bloemen in pastelkleuren met tartan punk. Flowers for Men (lente-zomer 2014) is een eclectische superpositie van bloemenprints uit mannenkleding doorheen de geschiedenis, gaande van achttiende-eeuwse sitsmotieven tot Hawaïaanse bloemen.
GELAAGDE VERHALEN
Detail ketting, lente-zomer 1999
Zwarte jurk met haaksluiting en sjaal in kettingbreiwerk, lente-zomer 1999
Achterkant sjaal, lente-zomer 1999
Geïnspireerd door The Piano van Jane Campion ontwerpt Van Noten silhouetten (lente-zomercollectie 1999) die een storm lijken te hebben doorstaan. Hij combineert een jasje in open breiwerk met uitgelopen prints en juwelen met mosselschelpen. Een zwarte jurk met haaksluiting krijgt duistere allures door een sjaal in kettingbreiwerk die lijkt te ontbinden.
ECLECTISCHE INSPIRATIES
Talrijke inspiratiebronnen, gaande van oude meesters zoals Antoon Van Dyck en Angelo Bronzino tot de abstracte kunst van Yves Klein en Victor Vasarely en jeugdhelden zoals David Bowie en Malcolm McLaren, vinden bij Van Noten weerklank in een mix van klassiek en rebels. In 2014-15 vormen ze tevens het onderwerp van de tentoonstelling Dries Van Noten. Inspirations in MoMu en Musée des Arts Décoratifs (Parijs), waarmee Van Noten zijn gerenommeerde reputatie van vaste waarde alle eer aandoet. De prestigieuze prijzen die hij doorheen zijn carrière ontvangt, waaronder de Amerikaanse ‘CFDA International Designer of the Year Award’ in 2008 en de Franse onderscheiding van ‘Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres’ in 2014, onderstrepen zijn internationale impact.
Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Casper Sejersen