Christian Wijnants

Model in zwart-witte wollen jurk, met waas rondom hoofd

Christian Wijnants koestert een voorliefde voor innovatief breigoed. Voor de tentoonstelling Ontrafel: Tricot in de Mode (2011) vroeg MoMu hem drie jurken te creëren als hommage aan modeontwerpster Ann Salens. Ook zijn originele prints, die volledige silhouetten sieren of gelaagd gecombineerd worden, zijn vertegenwoordigd in de MoMu-collectie.

Mannequin in veelkleurige, flamboyante jurk
Christian Wijnants, herfst-winter 2004-05
Collectie MoMu inv. X1387, Foto: Stany Dederen
Mannequin in lange bloemenjurk, met paarse handschoenen
Christian Wijnants, lente-zomer 2019
Collectie MoMu inv. X177, Foto: Stany Dederen
Beeld van drie modellen in bloemenpak
Christian Wijnants, lookbook zomer 2018
Collectie MoMu
Mannequin met roze gestoffeerde jas en groene gestoffeerde broek
Christian Wijnants, herfst-winter 2014-15
Collectie MoMu, inv. T14/594, T14/595, T14/596, T14/597AB & T15/501AB, Foto: Stany Dederen

Christian Wijnants studeert aan de modeafdeling van de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en wint in 2000 de ‘Dries Van Noten Award’ met zijn afstudeercollectie. In 2001 kaapt hij de Grand Prix weg op het International Festival of Fashion and Photography in Hyères. In 2003 presenteert hij voor het eerst een collectie in Parijs en in 2005 wint hij de Swiss Textiles Award, gevold door de Franse ANDAM-prijs in 2006. Voor Wijnants zijn draad en textiel de vertrekpunten voor zijn collecties. Hij is gespecialiseerd in gesofisticeerd tricot, een passie die gewekt werd door de breimachine van zijn moeder en die hij verder exploreerde tijdens zijn opleiding aan de Modeacademie. Van 2005 tot 2011 geeft hij er zelf les in breiwerk. De techniek leent zich tot vormelijke experimenten, een preoccupatie die Wijnants in 2013 de International Woolmark Prize oplevert voor zijn ‘Merino Wool’ capsulecollectie.

VLOEIENDE ASYMMETRIE

Mannequin in oranje pak
Christian Wijnants, herfst-winter 2020-21
Collectie MoMu inv. X1384, Foto: Stany Dederen
Mannequin in zwarte gebreide jurk, met decolleté
Christian Wijnants, herfst-winter 2020-21
Collectie MoMu inv. X1383, Foto: Stany Dederen

Naast innovatief breiwerk bevatten zijn collecties vaak jurken, rokken en jumpsuits in vloeiende materialen met loshangende of geknoopte panelen en een asymmetrische belijning. Perzië, het Midden-Oosten en Afrikaanse culturen zijn een wederkerende bron van inspiratie, naast de esthetiek van filmregisseur Wes Anderson en de kunst van onder andere Christo en Alice Neel.

COLLAGE VAN APPLICATIES

Zoom in op de details van dit silhouet uit de herfst-wintercollectie van 2015-16
Zoom in op de details van dit silhouet uit de herfst-wintercollectie van 2015-16 door je cursor over het beeld te bewegen
Collectie MoMu inv. X1388, Foto: Stany Dederen

Wijnants voorkeur gaat uit naar zachte materialen en traditionele verf- en breitechnieken, die hij samenbrengt met hedendaagse synthetische materialen en behandelingen. Ook applicatietechnieken, patchwork en quilten duiken vaak op in zijn collecties.

INNOVATIEF BREIWERK

Mannequin in blauwwit gebreide jurk, met geaccentueerde mouwen
Christian Wijnants, lente-zomer 2011
Collectie MoMu inv. T12/819, Foto: Stany Dederen
Scenografiebeeld ‘Ontrafel: Tricot in de mode’, 2011 - Christian Wijnants
Scenografiebeeld ‘Ontrafel: Tricot in de mode’, 2011
Foto: Frederik Vercruysse

In het kader van de MoMu-tentoonstelling Ontrafel: Tricot in de mode creëerde Wijnants in 2011 een jurk die verschillende technieken uit eerdere collecties samenbrengt. Eerst breide hij de jurk met circulaire schouders op de machine, vervolgens verfde hij het kledingstuk met een tie-dyetechniek, waarna hij het binnenstebuiten keerde zodat het breiwerk ‘averechts’ zichtbaar is. Als laatste ontrafelde hij de jurk handmatig tot halverwege de romp en breide hij de draden opnieuw met priemen, waardoor een onregelmatig dégradémotief ontstaat.

Ik experimenteer liefst met de kleur en vorm van breiwerk. De interactie tussen de verf en het breien is een interessant gegeven, vooral als je iets verft nadat het al gebreid is. Het resultaat is steeds verrassend, vanwege de structuur.

Christian Wijnants in gesprek met curator Karen Van Godtsenhoven

SCHILDERSTREKEN

Detail van schilderij Rik Wouters - 'Lezende vrouw'/ 1913
Rik Wouters, 'Lezende vrouw', olieverf op doek, 1913
Collectie KMSKA inv. 3292, Foto: Hugo Maertens

Lijnenspel

De tentoongestelde silhouetten uit de resort en lente-zomercollectie van 2015 verenigden horizontale, verticale en diagonale strepen, waardoor er een interessant lijnenspel ontstond.

Paspop in A-lijn jurk in katoen en handgeschilderd lijnenspel
Christian Wijnants, A-lijn jurk in katoen met handgeschilderd lijnenspel, 2016
Collectie MoMu inv. T17/543, Foto: Stany Dederen

In de tentoonstelling Rik Wouters & het huiselijk utopia (2016) toonde MoMu verschillende silhouetten van Wijnants met een handgeschilderd strepenmotief. De selectie vormde een ode aan de strepenjurk waarmee de schilder Rik Wouters zijn echtgenote Nel meermaals afbeeldde. Haar rood gestreepte jurk kreeg via de tentoonstelling ook een nieuw leven: in samenwerking met La Maison Victor en Editex creëerde Wijnants een DIY-pakket met stof en patroon dat verkocht werd in MoMu.

Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Viviane Sassen

Installatie scenografie 'Rik Wouters & het huiselijk utopia', 2016

Installatie scenografie 'Rik Wouters & het huiselijk utopia', 2016
MoMu