Ann Demeulemeester
Ann Demeulemeester legt de spanning tussen kracht en kwetsbaarheid die elk menselijk wezen in zich heeft in haar creaties. De veer die als concept regelmatig terugkeert in haar werk, symboliseert die gevoeligheid. MoMu nam enkele iconische verensilhouetten op in de tentoonstelling Birds of Paradise (2014) en toonde de voorbije jaren verschillende aspecten van Demeulemeesters signatuur.
Ann Demeulemeester studeert in 1981 af aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en start in 1985 een eigen modelabel samen met haar echtgenoot, fotograaf Patrick Robyn. Haar ontwerpen zijn doordacht qua snit, maar ademen eenvoud uit. Asymmetrische belijningen en vloeiende stoffen wekken de illusie van beweging. Demeulemeester speelt met zwaartekracht door gebruik van drapages en contrasteert de dynamiek van linten en riemen met strak gesneden jasjes. Die voorliefde voor tegenstellingen vertaalt zich ook in haar zwart-wit kleurgebruik en de combinatie van delicate met ruwere materialen.
Meesterlijk leder
Korsetceintuur
In de herfst-wintercollectie van 2009-10 beschermt de kracht van zwart de fragiliteit van wit. Deze opzet spreekt voor zich in de combinatie van een vloeiend gedrapeerde witte hemdjurk met een rigide zwart korset. Door de vastgemaakte riemen bovenaan en de loshangende riemen onderaan ontstaat er een contrasterend volume.
Leder vereist meesterschap in coupe. Demeulemeester gebruikt het materiaal voor het eerst in 1993 na een initiatie door haar broer, die schapenvellen bewerkt en haar laat kennismaken met diverse ledertexturen. Ze drapeert het onder andere tot soepele jurken (herfst-winter 1999-00) en construeert er rigide korsetten mee (herfst-winter 2009-10). Variaties in rijlaarzen, leggings en handschoenen in leder vormen een vaste waarde in haar collecties.
Poëtische inspiraties
Demeulemeester is geïnspireerd door de energie van artistieke creaties, gaande van de muziek van Bob Dylan en de poëzie van Arthur Rimbaud tot de kunst van Marcel Duchamp, en neemt dat gevoel mee in haar eigen creatieve proces.
Muziek, vooral de rauwe poëzie van Patti Smith en PJ Harvey, vormt een belangrijke inspiratiebron voor Demeulemeester. Hun gedeelde creatieve taal mondt uit in samenwerkingen en vriendschap. Tijdens de presentatie van de herfst-wintercollectie 2006-07 voor mannen is Smith toevallig in Parijs en verschijnt ze op de catwalk.
Zijkant silhouet met kraaienbekprint
Voorkant top en broek in katoen met loshangend bedrukt textiel
Achterkant silhouet bedrukt met witte kalkletters
Voorkant top en broek in katoen en loshangende fotoprint
Achterkant silhouet met linten en vogelkopprint
Silhouet met linten en gedrukt opschrift 'Hearts Way Moves/Your Long Tears'
Het werk van de Amerikaanse kunstenaar Jim Dine raakt Demeulemeester zodanig dat ze het rechtstreeks in haar lente-zomercollectie van 2000 verwerkt: “Ik zag z’n werk in een galerij en kreeg een knoop in m’n maag… Ik wilde deze emotionele impact vertalen in mijn werk en stuurde hem een brief. Twee weken later kwam hij naar Antwerpen en onze samenwerking resulteerde in een reeks fotoafdrukken op textiel. We wilden zijn foto's draagbaar maken en drapeerden de rechthoekige prints op verschillende manieren. Via een speciaal systeem van linten worden de vloeiende foto's op het lichaam gedragen."
Symbolische accessoires
Demeulemeester vervolledigt haar silhouetten regelmatig met betekenisvolle halssieraden die als talisman fungeren. Organische materialen zoals leder, veren en parelmoer versterken het poëtische effect.
Opvolging: Sébastien Meunier (2013 – 2020)
In 2013 verlaat Ann Demeulemeester haar label en zet Sébastien Meunier haar signatuur verder met een sober kleurgebruik, gelaagde silhouetten en poëtische inspiratiebronnen. In 2020 verwerft Claudio Antonioli, eigenaar van de gelijknamige multibrandstore in Milaan, het modehuis.
Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Marleen Daniëls